glysis    AXIS REHAB AB                                                   

                                                   SJUKGYMNASTIK OCH REHABILITERING

 eniro

yr_logo

logo80x33

sp

sp

dnse-logo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Träning stärker brosket vid begynnande artros, ledsvikt. Därför bör man motionera även om det gör ont i lederna. Det är slutsatsen av en studie gjord av forskare vid Lunds universitet, den första som otvetydigt bevisar den gynnsamma effekten av träning på brosket hos mänskliga försökspersoner.

 

artros
 

Att träning är bra vid artros har tidigare bara kunnat visas genom att smärtan minskar - patienter som tränar mår bättre - och i djurförsök. Det forskarna vid Lunds universitet gjort är att tillämpa en ny metod, magnetkameraundersökning med kontrastmedel, som aldrig tidigare använts i det här sammanhanget. Man har studerat meniskopererade patienter, en grupp som är i riskzonen för artros, och jämfört dem som tränat tre gånger i veckan med dem som inte tränat alls.

Forskaren Ewa Roos, som tillsammans med ortopeden Leif Dahlberg står för studien, liknar brosket i våra leder vid en armerad tvättsvamp.

- "Armeringsjärnen" utgörs av ämnet kollagen, och "tvättsvampen" av s k proteoglykaner. Det är en av byggstenarna i det senare ämnet som vi studerat, och som visat sig öka vid träning, säger hon.

- Vid artros försvinner först "tvättsvampen", sedan "armeringsjärnen". Det är först då, när brosket nästan är borta, som förändringen syns på röntgen. Men då har patienten redan haft sjukdomen i 10-15 år!

Ewa Roos tog initiativ till studien för att hon ville ha ett säkert svar att ge de patienter som drar sig för att motionera när de har ont i knäna.

- Artros brukar ju på svenska kallas förslitning. Därför är det naturligt att patienterna tror att de sliter ner lederna ännu värre om de tränar. Vi försöker nu lansera ordet ledsvikt som en bättre svensk term för artros, säger hon.

Motion är alltså nyttigt även om lederna gör ont till en början. Vid akuta smärtor efter t ex en meniskskada ska man ta det lugnt ett tag, men vid kronisk smärta gör motion det möjligt att bryta den onda smärtcirkeln. Även om sjukdomen gått så långt att brosket försvunnit kan det fortfarande löna sig att träna. Det finns studier som visar att patienter som väntar på att få en ny led insatt valt att skjuta på operationen då de börjat träna, och de som sedan väljer att bli opererade blir bättre efter operationen än de som inte tränat.